سه شنبه , 19 تیر 1403

قانون همان اسلام است

به گزارش فرهنگ عجب شیر به نقل از آناج، حسن روحانی رییس جمهور کشورمان امروز در طی سخنانی در همایش فرماندهان نا جا این طور اذعان داشت که : پلیس موظف به اجرای اسلام نیست و امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه ۲ مقوله متفاوتند. وی همچنین در همین مراسم گفت : برای ایجاد امنیت ابتدا باید به ریشه‌ها در این موضوع توجه کنیم، اولین دلیل ایجاد ناامنی فقر و بیکاری است و باید آنها را از بین ببریم، چسبیده‌ایم به چند فرع اسلام و فکر می‌کنیم دنیای منکر و معروف آنجاست. روحانی در سخنان خود با اشاره به اینکه هماهنگی نیروی انتظامی و سایر نیروهای مسلح برای حفظ امنیت ضروری است، گفت : امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله متفاوتند.وی خاطرنشان کرد: گاهی در تهدیدات اغراق نیز می‌شود، همین الان هفته‌ای نیست که یک تهدید چه اقتصادی، چه فرهنگی و موارد دیگر برای من بیاورند که من وقتی چند سوال می‌کنم می‌بینم که چیزی نیست. روحانی با بیان اینکه تهدید فرضی تهدید واقعی ایجاد می‌کند، اظهارداشت: عکس‌العمل شما در تهدیدات فرضی در ادامه به تهدید واقعی تبدیل می‌شود.

قانون همان اسلام است

ازمجموع سخنان رییس جمهور اینطور برداشت می شود که حسن روحانی باز هم با سخنی دیگر قائل به فاصله میان سیاست و دیانت است که همین موضوع در گفتمان کلی جریان اصلاح طلبی بستر بسیار بالایی دارد و این در حالی است که قوانین جمهوری اسلامی بر اساس موازین دینی و شرعی نوشته شده است . حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز در رابطه با وظیفه همه آحاد مردم در اجرای احکام اسلامی در راستای تقویت حکومت اسلامی تاکید داشته و می فرمایند: باید همه مردم و همه انسانها دولت اسلامی را تقویت کنند تا بتواند، اقامه عدل بکند. (صحیفه امام ، ج ۱۷ص ۵۲۸) پس اینطور نتیجه گیری می شود که همه آحاد مردم در تشکیل و اشاعه حکومت اسلامی نقش بسزایی داشته و همه باید به نوبه خود از رییس جمهور گرفته تا عضو عادی این جامعه بزرگ در راستای اسلام و حکومت اسلامی قدم بردارد.

امنیت جامعه یا امنیتی کردن جامعه ؟

وی در سخنان خود به این دو مقوله تاکید کرده و از این دو مسئله در جامعه ایران اسلامی سخن به میان آورده است، اما سوال اینجاست که مطرح کردن جامعه ایمن و امنیتی چه ضروریتی می تواند داشته باشد ؟

این طور به نظر می رسد که رییس جمهور با اشاره به مبحث امنیتی کردن جامعه و اشاره غیر مستقیم به بحث گشت ارشاد و آمران به معروف قصد بر جدا سازی دین در عرصه قانونی و مدیریتی کشور داشته و از ناجا به عنوان ضابطین قانون می خواهد که از این روند دوری گزینند. اما به نظر می رسد رییس جمهور با مطرح کردن این سخنان درصدد است اجرای قانون را به سمت غرب گرایی سوق دهد.

قانون و شرع از دید روحانی

رئیس جمهور در سخنان خود دو مسئله شرع و قانون را از هم جدا کرده و نیروی انتظامی را ملزوم به اجرای قانون و منع از اجرای اسلام مطرح کرد. مشخصاً مطرح کردن دین و قانون از یکدیگر، صرفاً موضوعی است که در حکومت های سکولار مطرح شده و قوانین اجرایی کشور دور از دین خواهد بود، ولی اساساً با توجه به اینکه پایه و اساس جمهوری اسلامی دین مبین اسلام بوده و طبیعتاً همه قوانین اجرایی آن بر پایه دین است که انفکاک آنها در این نظام معنی نخواهد داشت و بر اساس همین قانون برای همه مردم رسیدگی به مسائل اسلامی تاکید شده است، ولی سخنان رییس جمهور در پشت پرده نشأت از سکولاریسم دارد که ریشه این موضوع را باید در  تاریخ انقلاب و مطرح کردن مسئله جمهوریت یا اسلامیت در اوان انقلاب جستجو نمود که با حکم قطعی حضرت امام جمهوری اسلامی نام گرفت.

اقتصاد و نیروی انتظامی / دولت مسئولیت را از خود سلب کرد

آیا غیر از این است که امر به معروف و نهی از منکر می تواند از فقر و بیکاری نیز جلوگیری کند و این در حالی است که روحانی اولویت ها را تغییر داده و امر به معروف و نهی از منکر را فرع می داند. اکنون باید از رییس جمهور پرسید که اگر امر به معروف و نهی از منکر به درستی اجرا می شد آقازاده ها هیچ گاه پدید نیامده و به تبع آن فقر و بیکاری هم کمتر می شد؟

به نظر می رسد دولت تمام مسئولیت را از خود سلب کرده و نیروی انتظامی و آمران به معروف را در انجام وظیفه شان ، وظیفه ای فرعی می داند.

روحانی؛ بهشت و نیروی انتظامی که وظیفه اش اجرای اسلام نیست!

این نخستین بار نیست که حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به صورتی غیر مستقیم جدایی دین از سیاست را مطرح کرده و بر عملکرد در این راستا تاکید دارد . چرا که در سال گذشته نیز  وی با اظهار نظری درباره این دولت یا حکومت وظیفه ندارد مردم را به بهشت بفرستد نشان داد که درصدد است دین را در اجرای سیاست کمرنگ تر نماید که مطرح شدن موضوع عدم اجرای اسلام توسط نیروی انتظامی صحه ای شد بر تفکر جدایی دین از سیاست در دولت یازدهم.

البته لازم به ذکر است مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود به وظیفه حکومت اسلامی در رساندن مردم به تعالی و وظایف مردم نسبت به دین اسلام اشاره و بر این مسئله تاکید نموده است.

همچنین ببینید

مجید قنبرزاده، مدیر برتر سازمان منطقه آزاد ارس شد

مجید قنبرزاده، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل با کسب بیشترین امتیاز به‌عنوان مدیر برتر سازمان در سال ۱۴۰۲ معرفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *